Művészete abból az avantgárd szemléletből táplálkozik, amely a 20. század elején a konstruktivista gondolkodásmódot Létrehozta. A magyarországi aktivisták, Kassák Lajosköre, illetve a rájuk is nagy hatást gyakorló holland és orosz konstruktivizmus kiemelkedő
festőinekművészete olyan kristályos kiindulópontot jelentett számára, amely kimenekítette egy hosszan elnyúló művészi válságból, és megmentette az eltévelyedés veszélyétől. Ám a forradalmitöltet, mely az ős geometrikus absztrakció mestereit / Van Duisburgot, Huszár Vilmost, El Liszickíjt, Rodcsenkót / jellemezték nem volt igazán vonzó a számára, sokkal inkább a Mondrian-i malevics-itranszcendens világkép az ami művészetét inspirálta.
Dévényi János művein elválaszthatatlan egymástól a forma és a szín, a szín és a forma egymáshozrendelt elemeinek kölcsönhatásából szerveződik képi világa. A geometrikus alapformák, elsősorban négyzet, háromszög, és körmotívumok képezik művészi látásmódjának formakincsét. Mégis, ezeket a körzővel, vonalzóval szerkesztett formákat
időnként megbontja valami meglepő szabálytalanság, merész kompozíciós ötlet.
Formái gyakran úgy keletkeznek, hogy az egyik forma a másik szín felületébe belevág, abból kimetsz egy területet, így a kettőlétrehoz egyegymásra felelő szín-és formajátékot. Képeinek alapszerkezetén, a felületen elterülő kiértékelt tónusok rendje szinte
anyagtalanná válikkompozícióiban. A formák létrehozásakor a párhuzamosság és annak ellentéte a szabálytalanság, képteremtő meghatározó elvként van jelen festményeiben. . Így a fent és a lent, a függőleges és a vízszintes, mint képalkotó elv, látásmódjának az alapja. A képi történések az alapstruktúrához képest változnak, létrehozva annak jellemző karaktereit. A kisebb-nagyobb elmozdulások, forgatások, metszések indítják el a képteremtő mozzanatot, amely a követő formák megjelenésével poentírozódik. Képei egyes esetekben akiemelt motívum centrumában helyezkednek el, vagy mellérendelt viszonyba rendeződnek. Ha egy
képi ötlet felvetődik, vagy egy ábrázolásirendszer létrejön műveiben,azt különböző szín és formavariációkban,képsorozatokban dolgozza fel. Mindebben a gondolkodásmódban, a színek viszonylatai tovább hatványozzák azt az intellektuális-kombinatív fantáziát ami ennek a művészetnek a lényegét adja. A színvilágában benne van az alapszínek kemény kontrasztja, és a tört színek visszafogott harmóniája is. A kevert színek lecsendesítik a formák dinamikáját, oldják az éles kontúrokat, kiegyenlítik a lehatárolt felületeket. A színek és formák egy finoman rétegzett térhatásba olvadnak, melyben a felületek egymás alá és fölé rendeződve, a lehűtött és felizzított színek együttesben jelennek meg. Kozmikus térszemléletét
a festői eszközök kompozíciós törvényei uralják. Dévényi János képeinek rendező elve a kiszámított rend, amely önmagát kibontó építő rendszerré válik. Műveit nagy műgonddal
szerzetesi türelemmel oldja meg, homogén színformáit meditatívelmélyültséggel hozza létre. A felhasznált képi elemek, a művészi szabadság erőterébenképesek egy individuálisvilágkép közvetítésére,
a világban ható törvényszerűségek megjelenítésére.
/ Szerkesztett részlet, H. Szilasi Ágota kiállítás megnyitó beszédéből /2008 Eger Villanások
A kiállítók közül érzésem szerint Dévényi János és /Pantl Mihály/vállalják leginkább a hazai, elsődlegesen Kassák Lajoshoz kötődő hagyományt, amely a geometrikus síkokat mintegy egymásra fekteti, illetőleg elcsúsztatja őket /Dévényi János/ úgy, hogy az egyes felületek néha áttűnjenek egymáson. /részlet -Passuth Krisztina -Között -című kiállításmegnyitó beszédéből/ /2009 10. 01. Posztgeometria III/
Kiállítás az Arten galériában
Dévényi János képei
Dévényi János festői szemlélete a Magyar festészet egyik legerősebb centrumába a világnagyságokat is felvonultató geometrikus festészet vonalába illeszkedik./ Kassák ,Moholy Nagy László, Victor Vasarely / Munkáiban a tér és síkábrázolás különböző lehetóségeit elemzi, fontos szerepet játszik képeiben a térllúziót keltő hatások festői ábrázolása. Meghatározóan épít a kiérlelt szerkezet kialakítására,a színek árnyalatgazdag kompozíciós megjelenítésére, a jól körülhatárolt formák rendjének kialakítására. Más alkalommal a legintenzívebb színek kerülnek meglepő csoportosításban egymés mellé, és érdekes az alapszínekre épülő festménysorozata is,melyre egy egész kiállítási koncepciót alakított ki. Műveiben metafórikus utalások vannak a XX sz-i művészek munkáira, gazdag kontextusban ujraértelmezik a motívumok rejtett utalásrendszerét.. Festészete a Magyar festészet megújuló, geometrikus ágát képviseli.
/Részlet egy blogból/
Aranymetszés 50x50 cm akril-vászon
A Vörös és fekete című kiállításmegnyitón elhangzott beszélgetés szerkesztett változata, kérdez Vasvári Annamária.
-A honlapján azt olvastam, hogy ön a világ legboldogabb embere, mert azt csinálja amit szeret. Igen , fennhéjázás nélkül vállalom ezt a kijelentést, tizenkét éves koromban az utcán láttam egy festőt, aki háromlábú állványon festett, többen körbeálltuk néztük alkotás közben, de ő nem zavartatta magátbelefeledkezett a képbe… Arról ábrándoztam, hogy ha felnövök én is festőművészleszek. Ez számomra akkor elérhetetlen álomnak tűnt, de mivel ez később megadatott nekem, nagyképűség nélkül mondhatom én vagyok a világ legboldogabb embere, mert azt csinálom amit szeretek. -Milyen út vezetett idáig, hogy a hazai geometrikus festészet egyik megújítója és követője lett. Hiszen ez a XX század elejének művészete,Magyarországon Kassák Lajos és köre voltazakik ezt a művészetetművelték és népszerűsítették .Önre hatottak a holland és az orosz művészek, de hogy jutott el idáig nyilván ön is azzal kezdte hogy csendéletet portrét rajzolt, tehát a szakma fogásait meg kelletttanulnia.. Aztán egy alkotói folyamat érési folyamat, aminek a végeredménye azamit itt látunk… Így van az iskolákat én is végigjártam, a mesterség alapjait és különböző lépcsőfokait meg kellett ismernem, el kellett sajátítanom. A Kisképzőbe grafika szakrajártam , később az egri főiskolán rajz szakon folytattam tanulmányaimat, majd ezután a Képzőművészeti Főiskolára kerültem és ott fejeztem be festészeti tanulmányaimat. Rengeteg tanulmányt festettem rajzoltam , akockától az aktig ,sok kreatív feladatot is kaptunk. Az igazi tanulás az önálló lábra állás,persze az iskolák után kezdődött. Hosszú keresés és vívódás után, egy eklektikusnak nevezhetőkorszak után találtam rá a geometrikus festészet formanyelvére. Ebben a stílusban tudom magamat , és gondolataimat a legteljesebben kifejezni .Nem volt könnyű ez az út de végül rátaláltam, és azóta ebben a szemléletben dolgozom.
-Ebben a szemléletben a színek és a geometriaiformák a legfontosabbak. A színekről nagyon sajátos véleménye van. Mindegyik színnek valamilyen jelzőt vagy nevetadott, a megbékélés okkere például. A vörös a fekete a fehér színeknek milyen nevet adna. Beszéltünk az interjú előtt már arról, hogy a színek mindenkihez ugyanúgy szólnak,ugyanaztjelentik, ugyanazon a frekvencián sugároznak mégis mindenkinek van egy saját érzelmekkel teli tapasztalata a színről…
Igen a színek és formák végtelen csodavilágából meríti témáit a festő. A vörös és a fekete egy különösen izgalmas színhatás a fehérrel együtt, van benne valami lenyűgözőmotivációserő ami kikerülhetetlen A színek a legmélyebb valónkat érintik meg .Közeli barátságban állok a színekkel, ez hozzátartozik a szakmai munkához, a színek pszichológiájához.Lángvörös, éjfekete, és hófehér. Ez a színpárosítás az egyik legintenzívebb érzelmi hatást kelti a nézőben. Nem tudom miért, de van ebben a színakkordban valami tragikus és monumentális, és térben is a legtávolabbra hat. Ez a színekbe rejtett mozgósító erő érdekelt, amikor ezeket a képeket festettem .
-Művészetének mi a célja megnyugtatni, vagy felkavarni ? Vagy ez képektőlvagy képsorozatoktól függ, hiszen nagyon sokszor képsorozatokat készít ?Mindkettő cél nagyon fontos, és egyszerre érvényes a képekreKatartikus élmény csak úgy jöhet létre ha a kép valóban megmozgatja a néző szellemét, ha mély érdeklődést tud kiváltani. Szükség van a fantázia működésére, a befogadó hozzáállásra. Lehet ,hogy az első pillanatban nem tűnikegyszerűnek a kép megfejtése, de érdemesmindent alaposanmegfigyelni és a kép belső szerkezetétfelfedezni.Univerzális kifejezésmód,közel áll az emberhez, és már az ősidőktől kezdve, évezredeken keresztül alkalmazták,használták. különböző formákban és technikákbana geometrikus ábrázolásmódot. A huszonegyedik században isélő,fejlődő látásmód, ami a magyar művészetben KassákLajossal, MoholyNagy Lászlóval,fémjelezhető. A külföldi művészek közül Mondrian, és Malevics nevét említeném meg. -Hogy kell ezeket a képeket megfejteni ? Egyáltalán nekünk nézőknek feladatunk megfejteni, vagy elég ha egy érzést közvetít egy kép ? Nagyon sokszor azt hiszem elegendő az a benyomás, ami a képről árad. Ha az ember nyitott szívvel és lélekkel közelít a képekhez, olvasni lehet a képet, és engedni kell hogy hasson ránk inkább érezni kell a képet mint érteni.. Érdemes közel menni ezekhez a képekhezmert a fegyelmezett kidolgozás a hajszálpontos kivitelezés csak így válik láthatóvá. A teljességre törekszem és itt nem csak a formák tökéletesek, hiszen a kör a négyzet aháromszögaz ellipszis csodálatos szabályos formák ,hanem a kép egészének összhangját is meg kell teremteni .Áttetsző kristályszerkezetű képeket szeretnék festeni. Legkevesebbel alegtöbbet kifejezni, ez foglalkoztat igazán. -Ebben a szigorú rendben amit a színek és a formák meghatároznak, hogy lehet a játékosságot megtalálni, hiszen ezek a képet hordoznak mindig valami meglepő fordulatot szabálytalanságot is ? Valóban mindig teret kell adnia fantáziának, a játékosságnak is. A túlzott lehatároltság unalmassá válhat. Nézzük a képeket látvány szerint, detulajdonképpen van egy mögöttes rétege a képnek, ami hosszabb elmélyültebb szemléletigényel, akár a kiemelkedő formákból együtteséből, vagy a háttér ésa megjelenő formák viszonyából ered, és ezek optikai játéka, zenei ritmusaadja a képek többrétegűjelentését. -Elhangzotthogy precizitásra tökéletességre kell törekedni. A honlapján azt írja a naplójában hogy minden egyes színt formát ,hétszer kell átfesteni, mint józsef Attila a Hetedik című versében mindent hétszer. De miért kell mindent hétszer ,hét rétegben megfesteni ? Hát ez nálamúgy alakult ,hogy minden színt hétszer át kell festenem. A mítoszok világából ismerjük ezt a bűvös számot, ami a teljességnek a száma, és ne felejtsük abőrünk is hét rétegből áll . Mire a hetedik réteg is rákerül a képre, akkor készül el a kép. A kép tónusainak a telítettségéthétszeri átfestés után nyeri el a szín, ésmegkapjaazt a fényt amitől a kép befejezetté válik . -Egy utolsó kérdés azt írja címet adni a képnek sokkal nehezebb mint magát a képet elkészíteni. Nincs a fejében már egy elkészült kép amikor a vászon elé ül , tehát hogy én már mindent tudok.. menetközben alakul a festmény ? Van úgy ,hogy menet közben is alakul a kép, de én általában előre elkészített tervek vázlatok alapján dolgozom. Előfordul, hogy a tervezés különböző fázisaiban a számítógépet is használom. Megvan a részletes pontoselképzelésem, de a kivitelezés során ez módosulhat változhat. -Van olyan kép aminek nem sikerült találó címet adni ? Cím nélkül című képem nincs, bár az sem lenne rossz elnevezés, előfordul, hogy egy jobb címet találok, természetesen akkor ez lesz érvényben. A címadásnehéz műfaj, de mivel ezt sem bízhatom másra,igyekszem jó címet adni a képeknek. -Köszönöm szépen a beszélgetést.