|

Vörös maszk 100x100 cm akril-vászon
A vörös maszk című kiállítás elé Az élet csodálatos színtér ahol mindenki megkaphatja a rá váró szerepet, hivatást. Számomra a geometrikus művészet adja a növekedés, a kiteljesedés csodálatos lehetőségét. A kiállítás mindenkor térfoglalás, ahol a művek kisugárzása veszi birtokba a falfelületeket a kiállítási teret. . A kép előre megfontolt szándékkal történt jelhagyás, amely rólunk szól, a tökéletes utáni vágyakozásunkról, és arról hogy ha lehet maradjon utánunk nyom, emlék, és teljesítmény amely maradandó és értékes. A festmények beszélnek esendő emberi mivoltunkról, és ajándékozó szeretetünkről. A festmények szabadon szólnak a meg nem ragadható szellemi valóságról, a tökéletessségről, a szépség utáni sóvárgásunkról, a beteljesülő és meg nem valósuló álmainkról A geometrikus művészet tiszta eszközökkel a szín és a forma erejével hat, nincs történet, nincs mese, nincs mellébeszélés. A látható festmény amit valóságként szemlélünk magunk előtt , feltételezi a nem érzékelhető másik oldalt , amit saját képzeletünkkel egészítünk ki. A kép épít a ki nem mondott részletekre, a mögöttes gondolatokra, a fantázia erejére. A színek és formák egymást erősítő fokozására, amely kvázi kiteljesedik a kölcsönhatások elementáris erejében, a formák új léptékű megjelenésében, rejtett ritmusában Ha nem figyelünk a geometria becsapja szemünket, optikai csapdát állít, tréfát űz velünk , vagy több olvasatot kínál a számunkra. . Képzeletünk nélkül nem kelhet életre a kép, szükségünk van az aktív jelenlétre, a fokozott részvételre a belső kivetítésre, amely egy másik szenzibilis szempontból ragadja meg a már látott képet. A geometria önként mond le a világ látható megjelenítéséről, hogy a maga által szabott keretekben kiteljesedjen. Értelmes rendet teremt a világban, hogy el tudjunk igazodni benne, de ez csak akkor sikerülhet, ha elfogadjuk a kép által szabott belső törvényeket. Elsősorban elvont gondolatok megjelenítésére alkalmas, de különös módon , konkrét festői eszközökkel teszi mindezt. A geometria nem rébusz, matematikai feladvány, hanem univerzális látásmód, mindenkihez szól, aki nyitott szívvel befogadóan közelít hozzá. Láthatóak és számba vehetőek a négyzetek , négyszögek, körök, háromszögek, a meg nem nevezhető formák, arányok és viszonylatok, színek, és szerkezet. A képek hordozzák a harmónia utáni vágyainkat, az élet szeretetét a teljesség ígéretét. Azt remélem ez a kiállítás egy újabb megtett lépés az értő közönség felé ,hogy az absztrakt geometrikus művészetnek egyre több lelkes híve legyen. A vörös maszk alatt emberi arcunk feslik fel, emberi érzelmeink, arányaink bontakoznak ki, emberi gondolataink öltenek testet. Minden kép alkalmas üzenet közvetítésére, a geometria kiváltképp, legyen szimmetrikus, vagy aszimmetrikus, legyen szürkében megfogalmazott, vagy harsány vörös – fekete, vagy épüljön a színek összetett, kompozíciós megjelenésére. A geometria ősi örökség, már az emberiség történetének kezdetén megjelenik, azóta minden korban használták, külön tudományág foglakozik vele. Előző kiállításom címe „Aranymetszés” volt, amelynek ókori szépséges arányrendszerét kutattam festményeimben., a színek és formák kialakításában megjelenésében . A vörös maszk című kiállítás, szándékaim szerint ezt a geometrikus szemléletet mélyíti el, a 21-ik század festészetének új eszközeivel. Dévényi János

Részlet Kádár József megnyitóbeszédéből
Tisztelt megjelentek! Hölgyek és Urak! Feltételezem, hogy Dévényi János kiállítása rendhagyónak számít, ezen a kiállító helyen. Logikus, hogy a megnyitó is rendhagyó lesz. Úgy vélem mielőtt a kiállított képekről szót ejtenék, a geometrikus művészet kialakulásáról kell néhány mondatott elmondanom ahhoz, hogy közelebbről lássuk és értsük Dévényi János képeit. A geometrikusformák több ezer éve kerültek a művészet látókörébe, elsősorban gyakorlatilag az építészetbe, azontúl, hogy a geometria a matematika egy ága. Az ábrázoló geometriát ismerve az alap síkformák: négyzet, téglalap, rombusz, romboid, háromszögek, kör, ellipszis. A háromdimenziós alapformák: kocka, hasáb, kúp, gömb, ellipszis. Ezek a formák matematikailag értelmezhetőek, elméletileg meghatározhatóak. /.../
Vörös és fekete 40x50 cm akril-vászon
Kassák Lajos tekinthető a magyar geometrikus művészet atyjának (Bécs 1920) – Kép architektúra – A Bauhausban Moholy-Nagy László, mint alkotó, mint tanár, jelentős alakja a konstruktivizmusnak. Párizsban Victor Vasarely geometrikusformákkal dolgozott, az opart legjelentősebb alakja, a kortárs magyar geometrikusfestők, az európai kiállító termek gyakori szereplői, kollektív vagy egyéni kiállításaikkal. Joggal leszögezhetjük a magyar geometrikusfestők összevetve a többi, más stílusban dolgozó magyar művészekkel, a legismertebbek Európában, azért mert szinkronban voltak Európával, más stílusok később hatottak a hazai művészekre.A magyar geometrikus festők egyike Dévényi János.Most logikusan az következne, hogy a művészt dicsérjem a művei tükrében, nem ez következik, kritizálom a művészt túlzott szerénysége miatt. Amiket létrehoz, önmagából, nem a külső látványból, a benne élő formákból, színekből, azokat vállalni kell, kiállni mellettük és nem szerényen meghúzódni. A művész pályán két feltűnő csoport viselkedése adja a rangsorolás: a nagyobb csoport a „békés bárányok nyája”, a kisebb csoport „az ordító farkasok csordája”. Az én véleményem elsősorban a művészi pályára értendő: „Legyen szerény az, akinek szerények a képességei” Most a kiállított képek befogadásához, megközelítéséhez azt ajánlom a nézőknek, hogy a kiállítás első benyomása után, válasszák ki a legtetszőbb és a leg- kevésbé tetsző alkotást és percekig nézve, próbálják megérteni a forma, szín, harmónia stb. alapján választásuk okát Az egyéni kiállításnak magának a művésznek kell, hogy a legtanulságosabb legyen. Egyben láthatja munkásságának egy részét, a formák mennyire logikusan kötődnek egymáshoz, a színek mennyire hangsúlyozzák a formák harmóniáját vagy erejét. Javaslom, Dévényi Jánosnak vegye a bátorságot fejlődése érdekében, a jelenlegi rendben, amit képeiben látunk, nyisson a kalandnak egy kevés teret, mellyel fokozza a képeinek átütő erejét, hogy minél mélyebb, kitörölhetetlen nyom maradjon utána.
Az alábbi képre kattintva megnézheti a kiállítás mappáját a picasa webalbumban
Fehér négyzet 50x50 cm akril-vászon
A kiállításmegnyitón készült fényképek az alábbi fotóra kattintva megtekinthetőek
Vörös és fekete II. 40x50 cm akril- vászon
www.devenyijanos.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!
|